september 24, 2023

Wanneer is het genoeg? 12 Signalen van je lichaam

Wanneer is genoeg, genoeg? Voor veel mensen is dit een ingewikkeld vraag. Hoe weet je überhaupt wanneer er een grens bereikt is? En hoe stel je grenzen? Waar begin je? Lichaamsbewustzijn is je startpunt.

Zeker in deze moderne tijd kan dat voor veel mensen complex zijn. We leven veel vanuit ons hoofd, ons denken. Veel van ons weten niet (meer) goed hoe we de signalen van ons lichaam moeten horen en interpreteren. Die haperende verbinding met ons lichaam kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan:

  • Opvoeding en conditionering;
  • Trauma;
  • Afwijzing van het lichaam;
  • Verlatingsangst of aanpassingsgedrag.

Het onderwerp grenzen wordt vaak benaderd vanuit een cognitief perspectief, waarbij we proberen met onze gedachten te bepalen wat onze grenzen zouden moeten zijn.

Echter, je gedachten zijn niet altijd het meest betrouwbare kompas in dit verband. Ze worden namelijk sterk beïnvloed door externe normen, eisen, verwachtingen en opvattingen. Externe invloeden kunnen je niet altijd de weg wijzen naar je unieke en authentieke grenzen, iets wat alleen je lichaam kan doen.

Lichaamsbewustzijn speelt een cruciale rol

Je lichaam bezit het vermogen om precies aan te geven wanneer jijzelf of anderen jouw grenzen overschrijden. Je lichaam fungeert als een kompas en geeft aan of je nog in de ‘groene zone’ bent, waar groei en ontwikkeling mogelijk zijn.

Het versterken van je lichamelijk bewustzijn is daarom de eerste en belangrijkste stap bij het stellen van gezonde grenzen. Dit proces verschilt voor iedereen en vereist tijd en oefening. Je zult waarschijnlijk niet verder komen op je reis naar een leven met gezonde grenzen als je niet actief werkt aan het verbeteren van je lichamelijk bewustzijn.

Tot hier en niet verder! Een stapje terug

Wat zou je dan moeten voelen wanneer je een grens bereikt hebt? Dit is voor iedereen anders. Om signalen te kunnen oppikken, mag je je lichaam gaan waarnemen. Dit kan je ontdekken:

  1. Hartkloppingen
  2. Onrustige gedachten en slecht slapen
  3. Druk op je borst
  4. Een knoop in je maag
  5. Maag- en/of darmklachten
  6. Spanning in nek-, rug- en/of schouder
  7. Ademhalingsproblemen
  8. Hoofdpijn
  9. Vermoeidheid
  10. Prikkelbaar, gevoelig voor licht, geluid of sociale interactie
  11. Verminderde concentratie
  12. Verlies van plezier en enthousiasme

Neem de signalen van je lichaam serieus en blijf niet aanmodderen. Je lichaam vertelt je feilloos hoe het met je gaat.  Stap naar de dokter, baas of coach.

 

Zoek je hier hulp bij? Maak kennis met mij en ik neem je graag mee in de mogelijkheden.

Wil je meegenomen worden in mijn persoonlijk ervaring of in ervaringsverhalen van anderen? Schrijf je dan in voor de Female Impact Nieuwsbrief. Elke maandag een inspirerende mail in je mailbox!

Schrijf je in voor de Female Impact Nieuwsbrief

Elke maandag positief beginnen en een krachtige start van de week. Ik zorg ervoor dat jij je fantastisch voelt en druk gaat zijn met je eigen dromen.