september 18, 2023

Eindelijk rust in je hoofd. Zo pak je onrust aan.

Altijd AAN staan en druk zijn. Stress lijkt de norm tegenwoordig. Slecht slapen, een opgejaagd, onrustig gevoel en een kippenhok in je hoofd. Misschien weet je al niet eens meer hoe het is om écht in het moment te zijn. Te genieten van het hier en nu. Je gedachten rustend in je hoofd op een zacht wolkenbedje.

I get you. Zeker als je de lat hoog legt voor jezelf, een druk sociaal leven hebt en wellicht ook nog een gezin managed. Wanneer is het tijd voor wijn, weekend of vakantie?

I hate to break it to you, maar de kans is groot dat je momenteel de onrust bestrijdt met lucht. Ik gun jou vrijheid van een onrustig gevoel en vakantie in je hoofd. Na het lezen van dit artikel weet je wat je kunt doen.

 

Over onrust in je hoofd

Onrust komt voort uit angst. Om onrust uit de weg te gaan kunnen we schieten in hard werken, overcompenseren, piekeren of andere vormen van schijncontrole. Kritische gedachten voeden een dieperliggende angst om niet goed genoeg te zijn. Het gevolg is dat we hele hoge eisen stellen aan onszelf. We denken namelijk dat als we de lat hoog genoeg leggen en aan alle eisen (van onszelf en de buitenwereld) voldoen, we erbij horen en goed genoeg zijn. Hard werken geeft ons een gevoel van schijnveiligheid.

Deze angst voelt gegrond en als waarheid. En is gebaseerd op gebeurtenissen uit het verleden. Heel natuurlijk, dit hebben we allemaal.

 

Dingen die het onrustige gevoel sowieso niet verminderen

Heel veel dingen die we doen, dingen die ons onrustig en gehaast maken, doen we zodat we eindelijk rust kunnen ervaren. “Als ik nu even hard werk, dan…”. Je weet inmiddels zelf dat dit een never ending story is. Daarnaast doen we een heleboel dingen uit gewoonte. Ze geven je een dopamine kick; waardoor het goed voelt, maar je onrust niet verminderen. Enkele voorbeelden:

  • Cafeïne gebruiken
  • Alcohol drinken
  • Veel suikers of ongezond eten
  • Het nieuws op de voet volgen
  • Jezelf vergelijken (op social media)
  • Telefoongebruik of je mail checken net na het opstaan of vlak voor het slapen gaan
  • Series bingen
  • Je agenda volplannen

 

Dingen die bijdragen aan de rust in je hoofd, maar niet oplossen

Als je Googled op “stress verminderen” dan wordt je gebombardeerd met goedbedoelde tips en adviezen. Fijne dingen die zeker helpen, maar ze pakken niet de kern van je onrust aan. Onderstaande lijstje ken je vast al wel:

  • Lijstjes maken
  • Leuke dingen plannen
  • Wandelen in de natuur
  • Meditatie
  • Bewegen of sporten

 

Je eerste stap naar meer rust

Herken je je in bovenstaande punten? Sta de komende week dan even stil wanneer je naar een van deze onrustbestrijders grijpt. Een eerste stapje naar meer rust is je werkelijke angst (h)erkennen in een open en eerlijk gesprek met jezelf. Neem je tijd om je angst te onderzoeken:

  • Welke gedachten heb ik die mij onrust geven?
  • Wat maakt dat ik de lat zo hoog leg?
  • Waar ben ik bang voor?
  • Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik minder hard werk?
  • Wat maakt dat dit zo pijnlijk voelt?
  • Wat heb ik écht nodig?

Het idee is niet dat je na het beantwoorden van deze vragen direct tot rust komt. Het idee is dat je kijkt naar je pijn en erbij stilstaat in plaats van er zo snel mogelijk van wegbewegen. Door ruimte te geven aan je angst, verzacht de onrust.

Als mens hebben we een hekel aan pijn. En onrust is een vorm van pijn waar we ook zo ver en snel mogelijk weg willen gaan. Dit maakt dat we niet stil staan. Maar als we een wond niet goed verzorgen gaat het ontsteken en wordt het erger. Dit geldt ook voor onze mentale pijn. Dit uit zich in angst, onzekerheid en onrust.

 

Rust in je hoofd is een innerlijke reis

Onthoud dat rust in je hoofd een proces is, geen eindbestemming. Het vergt tijd, geduld en zelfcompassie. Maar met de juiste aanpak kun je een innerlijke rust vinden die veel dieper en duurzamer is dan een kortstondige ontsnapping aan de drukte van het dagelijks leven. Het begint allemaal met de keuze om jezelf de ruimte te geven om te ademen en te groeien, in het hier en nu, op je eigen tempo, op je eigen wolkenbedje van gedachten.

Versneld van je onrust af of zoek je hier hulp bij? Een coachingstraject is een versneller voor je geluksgevoel. Maak kennis met mij en ik neem je graag mee in de mogelijkheden.

 

Wil je meegenomen worden in mijn persoonlijk ervaring of in ervaringsverhalen van anderen? Schrijf je dan in voor de Female Impact Nieuwsbrief. Elke maandag een inspirerende mail in je mailbox!

Schrijf je in voor de Female Impact Nieuwsbrief

Elke maandag positief beginnen en een krachtige start van de week. Ik zorg ervoor dat jij je fantastisch voelt en druk gaat zijn met je eigen dromen.